dimarts, 12 de gener del 2010

NO TOTS ELS INICIS SÓN FÀCILS

Els Moments d'Òpera d'aquest dimecres els dedicarem a una gran òpera romàntica dividida en tres actes. La música és de Richard Wagner i com és habitual en ell, el llibret també ho és. Tot i que va intentar-ho, aquesta òpera no li va servir per a guanyar-se el públic francès, és més, tal va ser el fracàs que va causar la cancel·lació de la representació de l'òpera Tristan und Isolde que, poc després, havia de fer-se a Viena. Tot i això, amb el temps, ha acabat sent una celebradíssima creació, es tracta, com no, de TANNHÄUSER.

En poc més de cinquanta minuts coneixerem el simplista argument, sempre amb referències al món literari germànic medieval, i la complexa música. La primera versió van estrenar-la a la cort de Dresde el 19 d'octubre de 1845, tot i que la versió més difosa és l'estrenada el 13 de març de 1861 a París (a Barcelona es va representar per primer cop l'11 de febrer de 1887, al Gran Teatre del Liceu).

Aquesta va ser la tercera i última òpera que Wagner presentaria a Dresde, ja que encara no havia renunciat del tot a crear una grand'opéra adaptable a l'òpera de París, i per aquesta raó la peça té una grandesa escènica més que considerable, amb la famosa marxa del segon acte i l'entrada dels assistens al torneig musical.

Anys més tard, efectivament, Wagner intentaria la conquesta de l'òpera de París amb aquest títol. Després de revisar la partitura i representar-la de nou a Dresde, va anar-se'n cap a París per visitar a totes les persones amb influència al món operístic (va arribar a veure's amb Gioacchino Rossini). Va fer tractes amb l'òpera, i ja que Tannhäuser no tenia cinc actes, sinó tres, van demanar-li que, almenys inclogués un ballet (recordeu que una grand'opéra francesa ha de tenir cinc actes i, almenys, un ballet).

Wagner, que no volia trencar el ritme escènic de la seva obra, va decidir escriure un ballet a l'inici de l'òpera, de manera que servís com a escena inicial amb la presència de Tannhäuser i Venus. Però el públic de París, que no estava acostumat a arribar puntual al teatre, va perdre's aquest ballet, i al final del segon acte van començar a escridassar reclamant l'esmentat ballet. El resultat va ser una representació desastrosa, amb protestes i crits, dels que van participar també els pocs simpatitzants de l'òpera alemanya presents a la sala, cosa que va propiciar la retirada de l'òpera després de la tercera representació.

En fi, no tots els començaments són fàcils, i aquest va ser el de l'òpera Tannhäuser que demà al migdia podrem escoltar resumida als Moments d'Òpera, on us explicarem aquests i d'altres detalls. Com sempre, a les 12h a través del 90.1FM, online o descarrgant-vos-ho del podcast.

Recorda que pots afegir-te al grup Moments d'Òpera del facebook.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada